Alla inlägg under oktober 2010

Av Tomas Bader - 10 oktober 2010 20:24

Minnet svek mig, var ju en minut efter Gunde...

 

 I dag  inleddes en liten tävlig på Old Square!

Gunde Svan visade ju en av sina tävlingar när Carina Berg

besökte honom i ett av få bra TV4-program, "Berg flyttar in".


Gunde gick från påklädd, via dusch till påklädd igen

på 1,23 - starkt!

Jag gick i dag från två plagg till dusch och påklädd

på 2.20 - sådär!


Fortsättning följer...


// Tomas


Av Tomas Bader - 10 oktober 2010 18:54

Anmälningsstopp - tur att vi är anmälda!


Det är verkligen inne att träna och att

ge sig in på spännande utmaningar...

Vasaloppet är fullbokat sedan länge och nu är det

också dito när det handlar om Vätternrundan, tur att man är anmäld!


Jag tycker ju, som Ni kanske märkt om det här med

siffror, tider och statistik. Min senaste uträkning

består i att ta reda på hur lång min sammanlagda Klassikertid

varit i år...


Vasaloppet - 8.20.40

Vätternrundan - 13.13

Vansbrosimningen - 1.11.58,6

Lidingöloppet - 2.43.59

= 25 timmar, 29 minuter, 37 sekunder, 6 tiondelar.


Tror det ska stämma och under 24 timmar 2011 är det enda som gäller!


Måndagen kommer bjuda på mitt livs tidigaste löpning,

start 05:30 för färd söderut längs Göta Älv.
Veckan kommer också bjuda på Smålands-resa, stakning, grillning

och ja, resten får ge sig!

Hoppas också kunna bjuda på lite Triathlon-tips inför

nästa år, har en mycket insatt kontakt!


Charlotte Kalla, vilken grym tjej!


// Tomas

 

Av Tomas Bader - 7 oktober 2010 21:42

Verkligheten är häftig, men vad kan det finnas för hjälpmedel?

 

Dagen bjöd på sovmorgon, grötfrukost

och en tredjedels Vasalopp...

Vackert väder och härligt sällskap i form

av S gjorde kilometrarna relativt lättåkta.

(Nästan hela vägen)

Jag har haft en riktigt lyxig träningsvecka med fint sällskap

såväl längs inlinesspåren som i det höstbeklädda Skatås, tack!


Träning blir så mycket roligare när man är fler!


Den Svenska Klassikern gör sig hela tiden påmind i vardagen,

i och med dagen är stuga utanför Orsa bokad

och FBOS har informerat om sitt senaste Klassikerinköp!


Jag har senaste tiden klurat och tittat lite nyfiket på

olika träningsredskap, såsom rodd-

eller stakningsmaskin...


Vad har Ni kära läsare för erfarenheter av detta?


Nu börjar förberedelserna för några sköna jobbcykeldagar

och på måndag kan det bli en morgonlöpning verkligen värt namnet...

Backjakten ligger lite på is, men några goa

backar väntar därute i höstmörkret, det vet jag!


"Man skall se en uppgift i varje problem

och inte ett problem i varje uppgift"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 6 oktober 2010 21:32

Det är viktigt att våga göra det oväntade!

 

Gårdagen bjöd på en riktigt rolig träningsupplevelse...

Det jag vill skicka med Er kära läsare med dessa rader

är att göra det oväntade och glömd inte att det mer än gärna

får vara konditionskrävande!


Cykling till jobbet tillhör vardagen,

men att efter jobbet cykla åt "fel" håll

i en dryg mil och sedan springa 8 kilometer piggar

upp vilken oktobertisdag som helst!
Avsluta sedan det hela med att cykla hem i en rasande fart...

En väldigt trevlig aktivitet, tack V för mycket trevligt sällskap,

nästa gång blir det "milen"!


Skönt att stakningen är igång, de turerna går inte fort,

men de gör riktigt gott... Båder ryggen och triceps fick

uppmärksamma att det var rörelser som inte

var gjorda på ett tag.


Kan med andra ord rekommendera att göra något

småtokigt mitt i veckan och köra nya

konditionskrävande övningar för att ge nya

muskelgrupper vad tål!


Nihil Sine Labore!


// Tomas

Av Tomas Bader - 3 oktober 2010 19:14

Oktober är trots allt en höstmånad - vintern närmar sig!

 

På grund av detta var det i dag dags

för stakning samtidigt som tv-meterologerna pratar om

"Britt-sommar"!

  

Här har vi dagens kurvor...


Två mil, trötta axlar och några blåsor i händerna

blev resultatet efter dagens tur till Tega,

stort tack till S för ditt stöd och för att

du stoppade trafiken när jag susade fram.

I vanliga fall brukar nedförsbackar kunna vara trevligt,

men jag har stora problem med att bromsa mina inlines...


Nu när Klassikerutmaningen är över för i år

och de uppsatta tidsmålen klarades måste

det vara dags att sätta upp nya inför 2011!


Vasaloppet vill jag klara under 8 timmar.

Det innebär en förbättring på cirka 21 minuter (=23 sek/km).

Hur? Har inlett stakningen på ett tidigare stadium,

kommer köra längre pass och fortsätta med gummibandsträningen.


Vätternrundan vill jag klara under 12 timmar.

Det innebär en förbättring på cirka 1 timme och 14 minuter (25 sek/km)

Hur? Ny cykel och att köra längre träningsrundor.


Vansbrosimmet vill jag klara under 1 timme..

Det innebär en förbättring på cirka 12 minuter (4min/km)

Hur? En tuff utmaning, men mycket simträning när det handlar om

tekninken men också uthållighet.


Lidingöloppet vill jag klara under 2,5 timme.

Det innebär en förbättring på cirka 14 minuter (47sek/km).

Hur? Längre löpturer med inriktning på

backar från och med nu.

En icke stukad fot kommer nog också att underlätta...


En handlingsplan är härmed upprättad!


Träningsledig måndag kommer att följas upp

av en halv triathlon bestående av cykling & löpning,

på återläsande!


// Tomas




Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards