Alla inlägg under januari 2012

Av Tomas Bader - 23 januari 2012 19:53

...är en förlorad timme till Mora.


Ett klassiskt Vasaloppsordspråk, visst är det fantastiska rader...

(Tack G för tipset)
Det är en dryg månad till Vasaloppet och det är nu dags att börja

tänka på dessa små ord och tips som dyker upp.


I dag klarades äntligen säsongens skidpremiär av!
3 timmar lång och cirka 108 varv runt en fotbollsplan i Bohus.

En sak som händer under ett sånt pass (vet ej om det är bra eller dåligt)

men man hinner tänka en hel del.
Bland annat tänkte jag på det där med hur "enkelt" eller inte det är att

utföra vissa idrotter. Som skidåkning till exempel, tänk vilken alternativträningsvinter

det varit. Och tänk vad jag längtat till snön och mina 108 varv runt samma fotbollsplan.
Hur tänkte jag där?


Annars var det mycket tankar runt Vasaloppet och stort fokus på

skidtekniken.


Men även om man hinner tänka en hel del tycker jag själv bäst om när

man kommer till den punkt där tankarna tagit slut och man avhandlat det

man grubblar över.

Det är då tankarna bara svävar iväg utan att det finns något speciellt att tänka på!


Jag vet, det är en smula flummigt, men Ni som varit med om det vet precis vad jag menar!


Avslutar med några av de ord jag bär med mig från mitt första Vasalopp:
"Pain is temporary, glory is forever"


// Tomas

Av Tomas Bader - 12 januari 2012 23:20

Som en gammal klassiker, den bästa träningen är den som blir av...

 

Än så länge håller jag mitt nyårslöfte, 1 inlägg i veckan, även om

det känns lite klent att fortsätta på det här sättet året ut.
Mycket jobb den senaste tiden, men nu väntar tre dagar av ledighet,

en fantastisk tillställning och lite träning på det.


Tanken bakom dagens rubrik kom över mig i början av veckan när

väckarklockan ringde 06:35.
Jag vet, det är inte jättetidigt, men för de av Er som känner mig vet
att det för undertecknad är jättetidigt. Regnet föll utanför, det var en

frisk vind och ett inlines-pass på ganska exakt 120 minuter väntade...

Det är då det gäller att börja jämföra känslor och såhär skulle man kunna

sammanfatta min morgon:


Steg 1 > Att ligga kvar är fantastiskt skönt, men när du ändå somnar kan

du ju inte riktigt njuta av hur gôtt det är därför blir det betyg 7/10.

Steg 2 > Att gå upp i detta läge är grymt obehagligt, betyg 1/10.

Steg 3 > Att ta på sig träningskläder, ett varmt och skönt underställe

och en riktigt go vindtät jacka är trots allt helt okej, betyg 4/5.
Steg 4 > Ut i kylan, i vätan och dra igång pulsklockan, kylan ger
lägsta betyg, men att starta pulsklockan höjer det, 3/10.

Steg 5 > Väl igång känns det ganska bra, mp3-spelaren bjuder på
morgonradio och man kommer in i rytmen, betyg 6/10.
Steg 6 > Några uppförsbackar, några fartökningar och för oss som

älskar träning ger detta såklart en betyghöjning, 8/10.

Steg 7 > Att komma hem, att ha stretchat, duschat och ätit, att lägga

in passet i datorn och se kartan och pulsen, att njuta av
ett avklarat pass, oslagbart, 10/10.

Hur ska man då sammanfatta detta?

Egentligen räcker det att jämföra ligga kvar 7/10 mot

ett avklarat pass 10/10 så blir valet ganska enkelt, bara gör´t =)


Hade jag börjat tänka och känna efter där runt 06:35

så hade det inte blivit toppbetyg den där morgonen eller dagen.


Ta hand om Er därute och tänk lagom mycket,

men framförallt gör´t mycket!


// Tomas

Av Tomas Bader - 2 januari 2012 00:21

(Barmarks)träningen har löpt på men blogginläggen har varit lika svårhittade som snön...


Även om är fortsatt osäker på den framtida snötillgången,

kommer det i alla fall dyka minst 52 inlägg detta år...


Hoppas Ni fått en bra start på det nya, några spännande löften som ska infrias?

Detta år har inletts med mina kära gummiband som blivit allt bättre kompisar

på senaste tiden. De är praktiska och helt oberoende av vädret, mycket bra!

Det var när den läskiga halkan slog till en gång i december under ett

stakintervall-pass som jag var tvungen att tänka nytt och tog fram

de gamla gummibanden.


De är mycket tråkiga, men mycket jobbiga så jag inbillar mig att de är mycket bra!


2012 inleddes med 4*4 minuter (2 minuters vila mellan varje) följt av

hemmagjord tacopaj (mycket trevlig, får bli mer hemlagat från undertecknads sida detta år)

för att sedan avsluta 8*2 minuter (också här två minuters vila).


Som sagt, mycket pannben blir det, en vit dörr är sådär kul att titta in i,

men har det inte kommint någon snö så har det inte...


Inte nog med att denna träning är livsviktig för kommande evenemang,

det ger också goa minutrar på www.funbeat.se.

(Jag lär återkomma i detta ämne.)

Allt för nu, god fortsättning kära läsare,

det är bara att ladda för ett fullspäckat träningsår 2012!


// Tomas

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards