Alla inlägg under oktober 2010

Av Tomas Bader - 26 oktober 2010 20:08

En visdom jag borde lärt i tidigare år...

 

Dagens lunch var som vanligt mycket givande,

i dag gav denna tid av avkoppling från arbetet också nya

tankar runt det ack så viktiga stretchandet.


Min taktiska vila mynnar delvis ut i en liten

förkylning och en trolig översträcknin av vänster knä.

Förkylningen kanske jag får svårt att stretcha bort,

men det där knät tror jag att det borde gått att göra något åt!


I somras mötte jag på en obehaglig känsla i armbågen efter

all stakning, men några veckors vila och regelbunden stretch

känns det i dag (peppar, peppar) ingenting alls!


Nu är det just stretch och tigerbalsam som gäller

med en liten touch av c-vitamin.


En riktigt snabb cykel och riktigt snabb klädsel bjöd FBOS på i dag,

Vätternrundan, here we come!


Måste passa på och dela med mig av en "liten"

utmaning som jag fått från www.idapersson.se.

Det är tuffare än du tror, jag lovar!


Nu blir det United och även om inte Rooney är med

firar vi såklart att han är kvar i detta fantastiska fotbollslag!

Skönt att alla märkliga rapporter i media var som jag anade

från början, bara ett sätt att sälja fler lösnummer...


"Att cykla i motvind gör det bara lättare

när det väl blir medvind"


// Tomas

Av Tomas Bader - 25 oktober 2010 22:47

Tigerbalsam och lite vila kan vara den bästa träningen...

 

Har fått fortsatta känningar i baksidan av knät, någon som känner igen sig?

Tipsen som dykt upp är vila och Tigerbalsam,

detta kommer jag självklart att följa!


Kommer lägga fullt fokus på detta några dagar,

men jag påfrestar ju inte knät genom armhävningar!


Med andra ord finns alltid något att träna!


// Tomas

Av Tomas Bader - 24 oktober 2010 22:42

Så har även jag gjort...

 

Det var ett tag sedan sist och mycket har hänt!
Helsingborg, Strömstad och fantastiska backar i Kungälv,

så har min resa sett ut...


Måste slå fast att det var riktigt skönt att återse

en av Backjaktens riktiga höjdpunkter - Källiden...


Vill samtidigt passa på att återigen tipsa om dessa härliga

sidor som www.funbeat.se.

Inte nog med att du får härlig koll din träning,

det finns många forum där du kan läsa om allt och

så får du (om du har tur) ett gäng sköna kommentarer!


En skön söndag inleddes med cykel till Skatås och

en grymt trevlig milen-runda med S, stort tack för sällskapet!

Känner mig faktiskt en smula stel i vänster knä, men jag hoppas

att det ska gå över till imorgon, tänkte löpa till jobbet...

Milen-rundan var så nära ett hinderlopp

det går att komma!

Vi fick uppleva såväl vattengrav som stora träd som låg

rakt över det i vanliga fall så välpreparerade spåret!


En Vasaloppsträningsspäckad vecka väntar

och jag siktar på att sätta in mig än mer

i Oskar Svärds träningsschema.


Stort tack till Er som tittar in på

www.bader.bloggplatsen.se glöm inte:

"Sömn är överskattat, men det är ruskigt gôtt att sova"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 18 oktober 2010 20:31

Skidgång är jobbigt som attans!

 

Efter helgens frenetiska youtube-tittande på framförallt

Mathias Fredriksson kunde jag inte hålla mig ifrån att prova

det som norrmännen kallar för "älghufs" - skidgång.


Det var inte så jättekul, men det var jättejobbigt!

Svårt att tro, men det enda som krävs för att

framkalla läskigt mycket mjölksyra är:

- Längre steg...

- Skidlika rörelser...

- Ett relativt lugnt tempo...

- Bra timing mellan armar och ben...

- Hög koncentration och stort fokus...


Pulsklockan piggade som alltid upp färden och gav

mig en relativt hög snittpuls, 172.


En häftig dag närmar sig sitt slut, strax före 05:00 imorgon

får alla bilister hålla sig ur vägen för då plockar jag fram min

nya pannlampa och beger mig mot några dagar i "Sundets pärla".

(Tur att det inte ska springas hela vägen)

Troligtvis kommer denna vistelse bjuda mest på styrketräning

vilket går att uttöva på de flesta platser, vilken lycka!


Den som lyfter blicken ser inga gränser!

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 17 oktober 2010 21:11

Den fantastiske Björn Skifs följer mina stakande resor!

 

Tre dagars stakning är nu förbi och det är inte utan

att det känns i framförallt triceps.

(Undra hur det blir imorgon?)

 

Den sammanlagda längden blev nästan ett Vasalopp,

73,57 kilometer

och tiden får ses som godkänd,

5.20,12.

 

Pulsen relativt låg under dessa typer av träning och

under dagens avslutande 35 km-pass såg kurvan ut såhär:

 

En av de mest fascinerande saker under dessa dagar är musikvalet

som görs på Sveriges Radio P4.

Tre stakningar - Tre olika radioprogram - En återkommande låt:

Skönt att ha Dalmasen Skifs i öronen, även om han gjort bättre låtar...


Ju längre helgen gått, ju fler skidinstruktionsfilmer har det blivit,

delar med mig av ännu en lite längre ned på sidan, men först...


Tack vare de här filmerna fanns under dagens pass tre saker jag tänkte extra på:

1. Försökte sätta stavarna ännu längre fram än tidigare,

inte bara framför tårna utan med mer vinkel på armbågarna

och trycka i ordentligt så att stavarna sviktar lite.

2. När stavarna väl satt där de skulle tänkte jag på att

använda magen och överkroppen mer än tidigare och

trycka ifrån ordentligt.

3. Inte hålla så hårt i stavarna utan våga släppa greppet

när jag pendlade fram för en nytt stakning.


Måste ge Er denna fantastiska film med Elin Ek:


Handboll är en grymt rolig sport, både att titta på och kommentera.

Beskådade i dag en storartad vändning av Kropps mot Hallby,

missa inte intervjuerna på www.sverigesradio.se/vast ;)


Imorgon blir det en ny avdelning och skidgång för första gången!


Avslutar med några ord ur Karin Boyes fantastiska dikt:


... nog finns det mål och mening på vår färd,

men det är vägen som är mödan värd ...


// Tomas

Av Tomas Bader - 16 oktober 2010 11:41

Det vill säga, tillsammans med Mathias Fredriksson!

  

Bad Boys II rullade på tv'n,men jag kunde inte riktigt hålla

mig ifrån min Vasaloppsträning.

Springa med stavar? Små tekniska detaljer?  Sviktande stav?

Efter en stunds googlande stötte jag på följande klipp med en riktig hjälte!

            

Jag blev alltså uppmärksammad på att det finns annat än backlistor på Youtube.


Med hjälp av dessa filmer lade jag upp dagens träning,

alltså blev det stort fokus på teknik under dagens runda!

Jag insåg att det är väldigt lätt att sätta ner stavarna för långt bak,

det blev en väldig skillnad i fart när jag tog ut staktagen lite, lite längre!


Ett annat bra sökord "Team Xtra" där du finner

de fantastiska bröderna Aukland!


Söndagen kommer bjuda på en riktig långrunda, nu blir det sportradio!


Först en devis som är top notch:

Pain is temporary - Glory is forever!

// Tomas

Av Tomas Bader - 15 oktober 2010 12:48

En intressant resa ska inledas!

 

Torsdagsaftonen bjöd på mycket gott sällskap och en

Svensk Klassiker i miniformat.

Anledningen till denna afton var mitt avdelningsbyte

som träder i kraft på måndag, spännande!


Men vi måste såklart återvända till de fyra drabbningarna,

jag var tvungen att vinna tre för att få en present...

1. Vätternrundan - En tuff cykelduell uppför en backe i det sköna

Eriksberg. Tuff kamp mot C, men jag lyckades vinna =)

2. Lidingöloppet - En tuff löpduell ner för samma backe i samma sköna

Eriksberg. Dunderjämt mot S, men seger igen =)

3. Vansbrosimningen - Frågesport med stor siminriktning och tack vare

att jag lyckades gissa närmast blev det tredje raka. Men M var en grymt

tuff motståndare, jag hade tjuvläst i Klassiker-bilagan =)

4. Vasaloppet - Blåbärssoppa hör till Vasaloppet och här handlade det

om att dricka snabbast, vilket F gjorde, grattis!

Slutresultatet blev alltså 3 av 4 och jag fick presenten som

innebär ett hattköp av en som verkligen kan det där med hattar,

STORT TACK FÖR EN FANTASTISK AFTON!


Dagen i dag är den första av tre då det handlar om stakträning,

trist att denna dök upp första dagen:

Typiskt, men det som inte dödar härdar!

Dags att visa lite vilja, många av oss har det ju

väldigt bra, så jag tänker denna helg utstå lite smärta!


 


Snart bär det av till fantastiska Fontin,

passa på att njut av hösten om du kan!


Avslutningsorden denna fredag hämtar jag från den

Romerska statsmannen Cato som ska ha sagt följande:

Behärska ämnet och orden ska komma!

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 12 oktober 2010 21:58

I juni 2011 ska trampas som aldrig förr!

 

Pratade med TN i dag för att förhöra mig om hans tankar såhär

några dagar efter beslutet att deltaga i Vätternrundan 2011.

Han medgav att det känns en smula overkligt,

men han är såklart grymt taggad!

Så nu är vi är ett gäng på fem som förväntansfullt

längtar efter att vår starttid ska redovisas

och som jag nämnt tidigare - loppet är redan fullsatt!


Kul att du blivit inspirerad TN!


Själv har undertecknad spenderat det senaste dygnet i hjärtat

av Småland, på en plats där följande foto togs:

Orten? Ja, den började på Älm-någonting, hmm...


Just ordet inspiration tänkte jag också avsluta detta bidrag

till cybervärlden med, för det har varit två intensiva men

också grymt inspirerade dagar.


Överprestera är det ord jag vill dela med mig av!
Hörde det första gången i dag och fick förklaringen att

det bör användas när något görs "för" bra

och det ligger bra i munnen...


Kan slutligen bara konstatera att Sverige inte överpresterade

mot Holland denna EM-kvalskväll!

Men just Holland, det kanske var just det som de lyckades med?!


Jag är mitt inne i en häftig träningsvecka som

jag återkommer till, men nu ska här sooovaas!


// Tomas

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards