Alla inlägg under augusti 2010

Av Tomas Bader - 31 augusti 2010 21:03

Ett bevis på att din kanske starkaste sida kan bli din svagaste...

  

Envishet, denna fantastiska egenskap kan sätta käppar i hjulet,

även för den som är mest envis.

  

Snyggt lindad av S...


Som sagt ett bakslag från gårdagen resulterade i denna kreation!

Alltid lätt att vara efterklok och så är också fallet

när det handlar om denna stukning:
- Självfallet borde jag inte fortsatt efter att jag vred till foten. Kändes ju som en liten vrickning, men åldern tar ut sin rätt, en lärdom att bära med sig!

- Alltid ha med sig en gasbinda för ett snabbt förband.

- Ta det lugnt efteråt, förband, högläge och framförallt vila!


Men som sagt, envisheten gjorde att jag fortsatte, det var ju bara en

liten stukning, en liten stukning som idag är lite värre...

Envisheten som jag brukar lyfta fram som en positiv egenskap

var det som inte var helt positiv i detta fall!

Varför är det så svårt att sluta? Jo för att jobbinnebandyn är oslagbart rolig!


Ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan löpningen kan vara igång igen?

Tur att jag har några backfilmer att klippa ihop, senare i veckan kommer dem!


// Tomas

  

  

Av Tomas Bader - 30 augusti 2010 21:40

Äntligen innebandypremiär!

 

Hela sommaren gått och längtan efter jobbinnebandyn har bara växt i takt med värmeböljorna och saltstänken från havet!

Nu är årets höstsäsong igång och det började riktigt bra,

ett härligt gäng och högt tempo på spelet!


Efter en knapp halvtimme var det dags,

skulle vända mig lite snabbt och lätt när det small till:

En rejäl stukning blev resultatet och tack vare S har jag nu ett snyggt

bandage på vänsterfoten... Bra timing, det är ju hela 25 dagar till Lidingöloppet!


Därmed avslutas ett halvpessimistiskt inlägg med ett konstaterande gällande

Gunde Svan och Stefan Holm, vilka härliga killar det verkar vara!


// Tomas


Av Tomas Bader - 27 augusti 2010 19:34

En lång väntan är över - En racercykel är inköpt!

 

En gång Scott, alltid Scott!


Har ju länge gått i cykelinköpartankar och äntligen blev det av,

cykelrean fällde avgörandet!


En spännande tanke som slog mig runt detta köp följer:

Var på en utpräglad cykelaffär som verkligen kan sin sak med

duktiga och pålästa försäljare, men smakar det så kostar det!

Men ekonomisk som man är vände jag mig till fler affärer,

bland annat en XXL-stor affär som dragit längsta strået många gånger tidigare.


Valet har sedan en tid tillbaka mest pekat mot en Scott och efter dagens provtur var det inget snack om saken och rent prismässigt kändes det som den något billigare varianten S50 skulle bli alternativet men...


...eftersom den dyrare S40 var billigare än S50 på ställe nummer två blev det inte helt oväntat den underbara skapelse som kallas S40!


Det hade varit roligt att köpa cykeln på Sportson som bjöd på all sin kunskap

fast hade en dyr cykel.

Eftersom Stadium i det här fallet inte satt inne på så mycket kunskap

men hade en bättre cykel till ett lägre pris lät jag ekonomen i mig tala...

Hur resonerar Du runt liknande moraliska dilemman?


Skönt att ha en riktigt bra cykel inköpt, nästa år ska cyklas runt Vättern igen =)

En svensk Klassiker är det bland det roligaste jag gjort när det handlar om egna

idrottserfarenheter och under närmaste framtiden kommer jag

sammanfatta årets utmaningar här på bader.


Men vi får inte glömma Backjakten som under helgen

rullar vidare, ett litet smakprov från bjuds dock här:   

Såhär såg stigningen ut och...

...såhär vacker är naturen vid ett av få fjäll i Götet.


Något berg blev det dessvärre inte denna dag, men både cykel och fjäll som sagt!


Trevlig helg i arbetets tecken önskar jag Er alla!


// Tomas

Av Tomas Bader - 26 augusti 2010 20:56

En vecka fylld av jobb och så äntligen en ny backe!

 

Jag har lyckats samla på mig några backar som legat

oredigerade på datorn, men nu måste den verkliga jakten gå vidare!

Siktar att under de kommande dagarna bestiga ett av Götets

få fjäll och kanske till och med ett berg...


Här kommer i alla fall backjaktens sjätte del:

Ett välbekant löpsteg i röd tröja, FBOS...


Håll till godo nu ska jag ägna mig åt den tredje av sakerna,

träna, äta och sova...


När sömnen fått tala kommer nya backar, me också nya tankar om Klassikern.

Backa aldrig om du stöter på en backe som vill backa upp dig!


// Tomas

Av Tomas Bader - 22 augusti 2010 22:16

Det första midnattsloppet för min del är härmed avklarat!

 

Sammanfattningen av aftonen i ord lyder som följer:

- Intressant, det känns ju som man springer så fort i mörker...

- Kul, riktigt roligt med allt folk men framförallt med vårat egna tält!

- Enerverande, på grund av att det inte gick lite, lite, lite fortare...

- Ansträngande, tuffare än jag trodde och svårare än väntat att hitta rätt fart.


Sammanfattningen av aftonen i bilder lyder som följer:

Såhär såg hastigheten ut över de 10 kilometrarna...


...och pulslagen...


...och höjdskillnaden!


var detta trevliga avbrott klart och den kommande veckan rullar

Backjakten 2010 vidare!


Jag hörde om detta fantastiska ordstäv runt Vasaloppet tidigare i år

och under gårdagen ropades det ut igen:

"Dolor temporalis, gloria aeterna"

eller i lättare ordalag:

"Pain is temporary, glory is forever"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 19 augusti 2010 19:28

Tänk vilka funktioner det finns...

  

Denna bild är direkt från Garmins program som följde med pulsklockan.

Den gröna är höjdskillnaden och den röda är pulsslagen.


Spännande att se hur pulsslagen under

denna cykeltur följde backarna, t.ex efter 6 km.


Backarna ligger dessvärre lite på is just nu med

tanke på att Midnattsloppet är väldigt nära föreliggande.

Laddar inför denna 10km-tur med jobbcykling fredag

och rejält med pasta på det...

(Förstår inte var dagens pommes-lunch kom ifrån?)


Det är ju alltid roligt att sätta upp tidsmål, lika roligt som svårt...

Under 40 minuter hade varit väldigt roligt, oslagbart kul och oslagbart svårt!

En tid runt 44 minuter kanske inte är omöjligt, svart får vi på lördagkväll.


"Det mesta är ännu ogjort, underbara framtid"


// Tomas


 

 

Av Tomas Bader - 18 augusti 2010 22:03

Eller som Gyllene Tider skulle sjungit:

Hon vill ha puls!

 

Vilket inköp, en riktig pulsklocka med GPS och allt:

Garmin FR305...


Har inte hunnit utforska alla funktioner ännu, men får nog be FBOS om en snabbkurs, han har ju rutin på denna fantastiska skapelse.


Men för att såhär i inledningen av mitt Garminägandeskap vill

jag dela med mig av en ganska dråplig historia:

Gav mig igår ut och sprang, ganska tufft tempo trots allt.

Men hur mycket jag tyckte att jag än tog i höll jag hastigheten runt 7-8 minuter/vad jag trodde var kilometer... (Det var Miles)


Den klockan är så mycket mer än puls och GPS, den berättade bland annat

att jag sprungit 540 meter i uppförsbacke och 534 nerför...

Vilken skapelse!


Avslutningsvis vill jag skicka med några ord att tänka på hur Du mår!

I helgen lyckades jag för första gången i livet med att svimma, efter några

dagar med lite yrsel fick jag raka och klara besked av en mycket duktig

AT-läkare... Blodtryck, blodvärde, EKG och allt vad det heter såg mycket bra ut!

Hon avslöjade till och med mitt tränande med att fråga om min låga vilopuls.

Blodtrycksfall var hennes förklaring till svimningen,

men jag tror att det är viktigt att lyssna på kroppens signaler...


Nu är Midnattsloppet nära, mycket vätska och kolhydrater som gäller!

Följande vill jag skicka med från en av årets sommarprater i P1:

"Om du har ett problem, lös det. Om det inte går att lösa lär dig leva med det."

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 15 augusti 2010 20:45

Och vi börjar med att ge Er just det rätta citat från förra inlägget

då FBOS inledde med orden:

"Tog backen slut där..."

och den lysande fortsättningen som jag undanhållit för Er lyder:

"...jag tror inte det!"

 

Dags att bjuda på senaste nytt från helgen och mina

tre träningslediga dagar, äntligen är det snart måndag och jobbcykling...


Banan har troligtvis aldrig varit bättre på G&B Arena i Målilla och vilken

speedway världseliten bjöd på.

Frågan är vad som är så roligt med att se fyra grabbar köra runt fyra varv på en oval bana på en motorcykel med en växel och inga bromsar?

Intensiteten, tävlingsmomentet och farten i en charmig symbios,

det är helt enkelt en fantastiskt häftig sport där det aldrig

finns chansen att slappna av...


Själva tävlingen då, jo många fartfyllda heat med dramatiska omkörningar och verkligen högklassig motorsport!
Det blir mycket bättre på banor där det alltid körs speedway om man jämför med de tillfälliga som till exempel i Göteborg..


En kanonupplevelse och P jag lovar, vi måste till Gislaved!


Ny vecka och nya backar väntar, snart blir det också Midnattsloppet!


// Tomas




 

 

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards