Alla inlägg under juli 2010

Av Tomas Bader - 29 juli 2010 23:27

...backe


Mycket nöje, för exakt en vecka sedan sprangs det just i denna backe:




Det här är faktiskt allt för denna gång, på lördag siktar jag kanske mot en ny

pulsklocka...

Ta hand om Er och glöm inte att testa backarna, snart kommer fler!

// Tomas



Av Tomas Bader - 27 juli 2010 20:03

Vem är Peta-Gaye Dowdie?

 

Skulle det vara så att du inte är helt säker kan jag kort berätta att det är en

Jamaicansk friidrottare som är född 1977. Hon vann brons vid VM i Sevilla när hon var med i stafettlaget över 4*100 meter.

Kanske inte det mest märkvärdiga resultatet men ett VM-brons är alltid ett VM-brons.


Men det var egentligen inte henne jag tänkte på först och främst utan den mer namnkunniga och den tidigare landsmaninna Merlene Ottey.


Sveriges Radio P1 pratade denna eftermiddag med Karin Henriksson-Larsén

som är professor i idrottsmedecin och hon sa att en människa är träningsbar

tills hon är 75-80 år och även ännu äldre..

Med andra ord menar hon att: Vi slutar träna alldeles för tidigt!


Hon berättade också om att man har 75% av sin kapacitet i...

... sprint när man är lite över 60 år.

... i långdistans ungefär vid 60 års ålder.

... explosivare grenar som längdhopp runt 50 år.


Men tillbaka till mina tankar angående Merlene Ottey om ni orkar läsa mer:

Merlene Ottey är en fascinerande idrottskvinna, om några dagar kommer hon att delta i EM-staffetten i Barcelona och hon är född - 1960, imponerande!

Men hennes karrirär har kantats av schismer och kontroverser då hon bland annat blev påkommen och avstängd för doping 1999.

När sedan OS skulle avgöras i Sidney 2000 fick hon åter tävla men slutade först på fjärde plats i de Jamaicanska kvalen och bara de tre bästa skulle få tävla i 100meters-tävlingarna.

Nu löste det Jamaicanska friidtrottsförbundet det är genom att peta

Peta-Gaye Dowdie till förmån för den mer namnkunniga Ottey...

Är det kval så är det väl kval?


Någon som imponerar mer på mig är Australiens Cathy Freeman!

Vilken fantastisk idrottskvinna, en OS-drottning utan några

skandaler eller dopingmisstankar...

Två VM-guld och ett OS-guld på 400 meter varav OS-guldet inför en fanatisk hemmapublik i Sidney just 2000, där hon också tände OS-elden!

Jag gissar att cirkeln är sluten där...


En EU-kommissionär lär vara den senaste i raden att ha sagt:
"Vi hoppas på det bästa, men är förberedda på det värsta"

Ska klura på om det är bra eller alltför pessimistiskt?!

// Tomas

Av Tomas Bader - 26 juli 2010 22:17

 Vill bara såhär inledningsvis haka på gårdagens inlägg,

tävlingen mot mig själv vanns i dag av:

mig själv - nytt rekord!


Idag har också steget tagits för att utforska www.funbeat.se.

Får tacka M för detta tips och nu ska sidan få bekänna färg!


Rekord gällande besökare på bader är 22 stycken, stort tack till Er som hittat hit!

En kollega som hittat hit på sin väg till arbetet frågade om det kommer bli mycket Färjestad här och jag har lovat att jag ska försöka hålla mig ifrån det,

hoppas kvällens löptur var angenäm H!


Tankarna på nästa års utmaningar börjar ta form, än så länge är planerna följande:

Vasaloppet - anmält och betalt.

Göteborgsvarvet - anmälan i dagarna.

Vätternrundan - har inte bestämt mig, men det mesta lutar åt att det blir av.

Vansbrosimningen - se ovan.

Ironman i Kalmar eller annat triathlon - Intresse finnes, någon som är på?

Midnattsloppet - Vi får se vad årets tävling bjuder på, man ska aldrig säga aldrig.


Hur ser Era planer ut?


Snart är det dags för nästa jobbcykeltur - det som inte dödar härdar!

// Tomas

Av Tomas Bader - 25 juli 2010 20:18

I'm back efter en helg fylld av jobb med tillhörande cykelturer,

hoppas ni haft det bra..


Just dessa cykelturer är en av mina egna tävlingar:

Steg 1: Jag köpte en cykeldator.

Steg 2: Jag tar reda på hur den fungerar, tiden rullar bara när hjulen rullar.

Steg 3: Jag mäter och skriver upp tiden som jag får fram varje dag.

Resultat: Inga njutfulla cykelturer för en tävlingsmänniska!

(Min bästa tid är 48:21 på sträckan 24,07 km, den sämsta är 58:00 på 24,12 km.)


är det filmtime, här kommer nästa "backrulle":


Härligt att FBOS som visat framfötterna här på bader deltar i denna backfilm.


För Er kära läsare som inte varit i Skatås, det ligger ungefär här.


Nu laddar vi för ny vecka med nya utmaningar, jag måste titta närmare på hemsidorna jag tipsat om tidigare!


Elitserien och Premier League är på gång - livet ler mot dig som ler mot livet!

// Tomas

Av Tomas Bader - 23 juli 2010 23:45

Fredagsmys är måhända inte fy skam, att sitta på en cykel runt klockan nio en fredagsafton går inte heller av för hackor... Mötte till min förvåning två som uttövade denna aktivitet på min väg hem från arbetet.


För ungefär ett år sedan började jag cykla till jobbet och

strax före Lucia gjorde jag min sista cykeltur före semestern...

Vad hände där?

När snön väl försvann borde ju cykelsuget varit enormt, men det jag lyckades

frambringa under våren var några enstaka löpturer...

Hur kan det bli så?

I och för sig tränades det annat, men att på under 1 timme ta sig

mellan hemmet och jobbet borde vara det bästa argumentet att hålla sig till cykel!

På vilket sätt tänker Ni för att inte tappa träningsgnistan?


Ett sätt att hålla sig själv igång är den gamla klassiska träningsdagboken

som nu kan göras på så många finurliga sätt:

www.jogg.se

www.funbeat.se

Det är bara två av alla sidor där du kan planera och följa din träning...

Pulsklocka är en annan trevlig sak som piggar upp löprundorna...

Tävla mot sig själv och jämföra tider är den metod som undertecknad föredrar...


Sätten är många, det gäller bara att hitta sitt eget!


Inom denna bloggs närmaste framtid kommer jag bjuda på fortsättningen av Backjakten 2010 och så ska jag berätta mer om en av mina tävlingar mot mig själv, nu tar jag helg och skickar med hockeylegenden Wayne Gretzkys ord:

"Du missar 100% av skotten du inte skjuter"

// Tomas

Av Tomas Bader - 22 juli 2010 21:48

Premiärveckan går vidare och kvällen till ära var jag och ett härligt gäng i Skatås och blev tränade i löpningens ädla konst med hjälp av Högby IF och landslagets

Ida Nilsson.

Vilken njutning att se den tjejen löpa.

Vill du veta mer om vem hon är? Kolla in detta.


Kvällen inleddes med en rejäl uppvärmning och det är första punkten jag bär med mig, det gör inget om Du blir lite trött under uppvärmningen sa Ida.

 Sedan gick vi igenom hur löpsteget ser ut och testade höga knälyft, bakåtspark och många fler luriga koordinationsövningar. Koordinationslopp är den andra punkten jag ska jobba vidare med tillsammans med tekniken.

 

Innan det var dags att tacka för alla goda tips och råd körde vi intervaller och en rejäl nedjoggning med stretch. Vikten av ordentlig stretch är tredje punkten.

Variation i träningen och en stark muskulatur runt bålen är det som hon berättade mest om och som jag kommer tänka mest på.


Konkreta tips och mitt upplägg för Midnattsloppet kommer de närmaste dagarna!


Men det gick såklart inte att nöja sig där, den flitige bloggbesökaren FBOS bjöd på en eminent guidad tur bland Skatås allra tuffaste backar vilket gör att Backjakten 2010 snart går vidare.


Dock fick vi inte bara se backar...


Hoppas Ni har en bra torsdagkväll därute och njut av mjölksyran!

// Tomas

Av Tomas Bader - 21 juli 2010 22:24

... eller de flesta i alla fall, för vem vill inte vara med när Göteborgsområdets tuffaste backe ska koras? Här kommer den första nominerade backen och den ligger vid Källiden i Kungälv, varmt välkommen dit!

Här kommer filmen från en av mina egna turer i backen.


Såhär ser det ut om Du står ungefär mitt i backen:


Varmt välkommen att prova och betygsätta denna första backe som Du finner

på följande länk: Källiden.


Imorgon blir det löpträning med jobbet, den som leder det hela är en landslagslöpare, senaste nytt finner du såklart här på bader.bloggplatsen.se.

Då fortsätter också förberedelserna för nästa backe!


Tack till alla Er som premiärgästat mig och varmt välkomna åter!

// Tomas

Av Tomas Bader - 20 juli 2010 23:28

Hej där alla träningsintresserade bloggläsare!


Nu stundar premiären för en av deltagarna i followtheromans att delvis stå på egna ben. Jag fortsätter såklart att strida vidare mot en Svensk Klassiker med mina Romarkamrater, men på den här sidan kommer jag skriva mer om träningstips och andra tankar runt sportens underbara värld.


Redan imorgon inleds det som skulle kunna vara sommarens mest efterlängtade lista, backlistan! Det kommer bli en tuff resa längs några av Göteborgsområdets tuffaste backar med hjälp av ord, bilder och framförallt Er där ute! Det första förslaget har faktiskt redan kommit in och är under utredning. Även om premiären är imorgon kommer redan nu ett litet smakprov här nedan:

Östra Gatan i Kungälv.


Vill såhär avslutningsvis dela med mig av något jag läste på skidforum.se:

"Man kan ha roligt utan mjölksyra, men det är dumt att chansa"


Återigen varmt välkommen till den här träningsinspirerade bloggen och

kom ihåg att det inte finns några genvägar!

// Tomas

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards