Alla inlägg under september 2010

Av Tomas Bader - 30 september 2010 21:24

Nu bjuds på den kungligaste Backjakten någonsin!

 

Några dagar efter årets avslutade Klassiker kommer här

nästa del i Backjakten. Träningsvärken har släppt sedan några dagar

och jobbcykling med tillhörande pall-lyftning har inletts!

Denna afton tog jag också fram gummibanden som får ligga

till grund inför vinterns skidåkning... Hoppas snön kommer snart!


Här kommer nu nästa del i Backjakten från

självaste hufvudstaden!

(en film som blev kritikerrosad efter smypremiären igår)


Ta hand om Er!


// Tomas


Av Tomas Bader - 27 september 2010 22:47

... säger mer än tusen ord!

 

Därför tänkte jag skicka med lite smått och gott från helgen,

men först, en rättelse och ett stort tack är på sin plats:

Tack till FBOS för hans uppmärksamhet och

rättelsen handlar såklart om den "blåa tempolinjen"

i mitt förra inlägg. När den blir högre blir farten såklart lägre!


Nu till ett av mina mest genomarbetade bildspel...


Förberedelserna på Freys hotell i fredags, nummerlappen måste stitta rakt!


Direkt efter målgång, S var snabb med kameran och jag var en smula nöjd!


Tillsammans med S, T och I några sekunder efter förra bilden och

fortfarande en smula nöjd och glad...


Stretching är viktigt, så också banan och dryck!


Som sagt, viktigt att fylla på med vätska!


Måndagen har annars bjudit på arbete och många härliga

gratulationer från mina härliga kollegor!

Imorgon bjuds det på en resumé i ord och bild med tillhörande

statistik på followtheromans.

Senare i veckan fortsätter också den kungliga Backjakten.


// Tomas

Av Tomas Bader - 26 september 2010 21:13

Vilken fantastisk upplevelse och vad fantastiskt jobbigt det var!

  

var del fyra av årets Klassikerutmaningar över och

lika ont som det gör i dag lika gôtt är det att ha gjort det!


Jag tänkte ta med er på min Lidingöloppsresa med hjälp av Garmin FR305:

(Pulsklockan som piggar upp varje 30km-runda)

  

Klicka gärna på bilden för att se höjdskillnader och medelhastighet tydligare.


Enligt min klocka blev tiden 2.44.00, men jag litar till Lidingöloppets officiella resultat som lyder 2.43.59 Låt oss kika närmare på denna utmaning:

  

5,24km. på 25,59min. Snittempo 4.57/km 177m uppför och 171m nedför.

0-5 kilometer

Gick som Ni ser ganska fort att komma upp i puls runt 170 och

precis som vanligt är det lätt att springa på i början. Jag försökte hålla

igen men det blev trots allt den delen av loppet där jag hade högst snitttempo.


5,04km tog 26,07min. Snittempo 5,11/km. 189m uppför och 185m nedför.

5-10 kilometer

Här ser ni en intressant sak efter ungefär 1 kilometer. En backe tar sin

början och vad händer då helt automatiskt, jo tempot går upp.

Jag kan bara skylla på min förkärlek till backar!


4,91km tog 25,22min. Snittempo 5,10/km. 140m uppför och 137m nedför.

10-15 kilometer

Loppet slingrar sig vidare på fantastiska små stigar och det lättar

lite i spåret, men är fortsatt svårt att springa om

och hålla ett jämt tempo. Kul att känna hur jag kunde hålla koll på

pulsen och sänka den relativt fort i nedförsbackarna.

  

4,95km tog 27,03min. Snittempo 5,27/km. 197m uppför och 219m nedför.

15-20 kilometer

Det går fortfarande förhållandevis lätt och när jag springer ner mot 20km-

markeringen finns ohyfsat mycket krafter kvar. Dock är jag väl medveten

om att det är NU Lidingöloppet börjar på riktigt, men jag vet trots

detta inte vad som verkligen väntar...


4,98km tog 29,54min. Snittempo 6,00/km. 233m uppför och 207 nedför.

20-25 kilometer

Nu har det dragit igång, att några uppförsbackar kan vara så jobbigt...

Backen i början av bilden ovan är den som innebar starten på

mitt Lilla Lidingölop-utmaning för ett antal år sedan, den är tuff.

I slutet av bilden ovan är Abborrbacken, den är enormt tuff!

Känns mycket bra att jag sprang hela vägen, trots att det inte gick så fort...

  

4,98km tog 29,34min. Snittempo 5,56/km. 280m uppför och 301m nedför.

25-30 kilometer

Efter 2 kilometer på bilden ovan ser Ni Karins backe, en lutning

som lätt glöms bort i alla diskussioner om Abborrbacken, men jag lovar

att jag ALDRIG kommer glömma den!

Det tog emot, den ömmande foten tänkte jag inte så mycket på längre,

låren var som två stubbar och stal all uppmärksamhet.

Jag minns att mina tankar var att springa så fort benen bar mig för

att detta h*****e skulle ta slut så fort som möjligt!

Trots ond fot, stapplande vader och järntunga lår lyckades

jag som Ni ser nå maxpuls, 196 slag/minut, på upploppet.


Om Ni orkat läsa ända hit kan jag berätta att de kommande

dagarna kommer bjuda på cykling, vilket jag än så länge

upplevt som snällt för vänsterfoten, bloggande med bilder

från den fantastiska helgen som varit och allmän njutning

över Klassikerbedriften 2010!


Tills nästa gång, ta hand om Er därute

och glöm inte att uppförsbackar gör livet värt att leva!


// Tomas

Av Tomas Bader - 23 september 2010 21:04

Få blogginlägg från min sida senaste tiden och få dagar till Lidingöloppet!

 

Vill såhär inledningsvis berätta att inspirationen för skrivande

återfunnits och i dag är första dagen då foten känns okej igen...

Det har varit några tunga veckor utan löpning men med mycket cykel,

tänk att det tog drygt två veckor,

massa Tigerbalsam,

massa Ormsalva

och lite Zon för att foten skulle kännas skapligt bra?!


Innan det är dags för mina tankar inför helgen,

här kommer äntligen den efterlängtade fortsättningen på

Backjakten 2010!

 

Den fjärde och sista Klassikerutmaningen står för dörren,

på lördag ska det springas i Stockholm - 3 mil på Lidingö!

Trots att jag inte kunnat träna som jag velat står målet

på att ta sig i mål under 3 timmar fast, återstår att se hur det går!


Gunde Svan är grymt stor, vilken förebild!

Lev väl för framtids segrar!


// Tomas



Av Tomas Bader - 10 september 2010 13:34

Idag skulle det bli en rejäl runda, men icke!

 

En sväng till jobbet och sedan var det laddning för

en tejäl löprunda som gällde denna fredag. Det var i alla all tanken,

men efter alldeles för få metrar sa foten ifrån och min taktiska vila fortsätter!


Och jag gillar de orden, taktisk vila! Istället för att vara

irriterad för att foten är stukad ser jag det som att det helt enkelt är läge för

vila och det är vad som krävs inför de 3 milen om några veckor...


Nästa backfilm är på g, tills dess: Lev väl och njut av att helgen är i antågande!


// Tomas

Av Tomas Bader - 7 september 2010 22:39

Träning utan att bli svettig - vad beror det på?

 

Antagligen för att jag inte kunde göra rörelserna ordentligt och

för att jag som barn ägnade mig åt fotboll och inte gymnastik...

Poweryoga provades denna afton för första gången,

tack V & J för att ni inspirerade mig till detta.

Vågar dock inte lova när men troligtvis kommer det hända igen!


Plogen och Kamelen var riktigt svåra, men Barnet gick riktigt fint!

Måste bara konstateras att det finns väldigt många viga människor,

jag är inte en av dem!


Får passa på att ursäkta för mitt knapphändiga skrivande den senaste

tiden, skyller allt på foten som nu är klart på bättringsvägen!

Inom kort kommer jag bjuda på nästa backlistefilm och

senaste nytt om den fantastiska kräftfiskekvällen förra veckan...


Men nu ska här sovas för imorgon blir det drag!


// Tomas

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards