Alla inlägg under juni 2011

Av Tomas Bader - 16 juni 2011 22:41

En pöl att ta sig runt...

 

Närmare än nu har det aldrig varit till starten av Vätternrundan 2011!

Mina tankar såhär nära inpå detta stora äventyr

går hela tiden tillbaka till avståndet från Motala till Motala

och mina minnen från förra året...


Först bara en liten jämförelse, 30 mil är ungefär som...

... Göteborg till Östkusten.

... Göteborg till Köpenhamn.

... Stockholm till Karlstad.

... Prag till Bratislava.

... och exakt som Milano till Monaco,

lika exakt som Motala till Motala!


Förra årets runda var en tur mellan hopp och förtvivlan...

Hopp på väg ner mot Gränna, det rullade på ganska

bra och jag samtalade förutom med mina Romarkamrater

också men "En Svensk Klassiker"-hjälte från Götet!

Strax efter Gränna och ner mot Jönköping blev det förtvivlat

med en kuperad bana och regn.

Mellan Jönköping och Fagerhult kändes det över förväntan

bra och det fick jag nog äta upp 6-7 kilometer före Hjo.

Då tog jag slut totalt, åt massa lasagne och filmjölk med

cornflakes och socker i Hjo, godast ever!

Därefter befann jag mig på kända vägar.

Karlsborg, Granviken och Hammarsbroarna rullade på...

Fin support av S, M, MM & MF, F och L, TACK!

Backar som fått ett eget namn gillas starkt,

så är det med Brattebro backe, den är tuff och charmig...
Efter Medevi bar det av på vackra småvägar in mot målet,

ganska sliten men mycket glad...

Hur ska det gå i år?


Målet är att ta mig i mål under 12 timmar,

FBOS har räknat på detta och det ska kunna gå...
Hoppas på gott väder, pigga vader och energifyllda lår!


Som vädret ser ut just nu kommer vi vakna till en halvklar morgon

och inleda trampandet i 6 m/s motvind.

Gränna och Jönköping ser ut att bjuda på mulet väder,

inget regn och en lite svagare motvind, 4 m/s.

När vi närmar oss Hjo ska vädret vara fortsatt

mulet utan regn och en svag medvind, 3 m/s.

Karlsborg, Medevi bjuder på ungefär samma väder,

fast med en ökande sydvästlig vind.

Tar vi oss i mål före klockan 18 ser vi ut

att klara oss ifrån regnet...


Och före klockan 17:37 hade varit mer än trevligt att korsa mållinjen!


"Pain is temporary, glory is forever"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 13 juni 2011 21:27

NU är det nära...


fredag bär det äntligen av österut mot Motala och ännu

en klassikerutmaning, önskar jag vore lika förberedd som inför Vasan :)

Hoppas Göteborgsvarvets konditionsträning kommer göra sitt,

men det finns en del som talar för bakvärk!


Har de senaste dagarna studerat klungkörning och tänkte delge mina tankar

och det görs bäst genom den här länken och Hisingen CK.

Allt handlar om tydlighet och att tänka på sina medcyklister

bland annat genom de olika tecken som används.

- Skulle ett hål i vägen dyka upp eller något liknande

är det viktigt att du varnar genom att skrika och peka på den

sidan där faran finns.

- Om ett hinder dyker som en bil vid vägkanten eller en

cyklist som du kör om ska du vinka bakom dig med den

hand som är på sidan som hindret är.

- Bromsalite som möjligt, en nervös inbromsning

skapar lätt oro i gruppen.


Det går faktiskt att spara upp till 40% av din energi när

du ligger med i en klunga, det betyder ju att när du är

uppe och drar har mer energi för att hjälpa dina kamrater...


En sjättedel av Vätternrundan klarade jag av denna eftermiddag,

känns det hälften så bra på lördag som det gjorde i dag kan det

bli riktigt trevligt!
Cykeln är tvättad och oljad, ska bara montera på lite viktig utrustning...


Avslutningsvis måste jag bara hylla Jenson Button som

visade att man aldrig ska ge upp.

Han låg sist, men vann Kanadas GP i Formula1, han är fantastisk!!!


En Vätternrundanfylld bloggvecka väntar,

häng gärna med!


// Tomas


Av Tomas Bader - 8 juni 2011 22:43

Den känns bättre, mycket bättre...

 

Både i ben och med tanke på just kadensen.

Återkommer till dessa ämnen, men måste bara börja med

bröderna Ymer från Skara.


Jag har tidigare ganska oväntat hyllat sporten från TV4 och nu är det dags igen:

De har gjort sin hemläxa och visade denna afton ett

fantastiskt reportage om Bröderna Ymer.

Elias (född -96) och Mikael (född -98) Ymer kommer från Skara,

de har åkt runt i en risig bil och bott i tält

under uppväxten när de vunnit tennistävling efter tennistävling

och SM-titel efter SM-titel!

I slutet av juli avgörs Ungdoms-OS i Turkiet

Elias ska dit - STORT lycka till!


Denna härliga sommarkväll bjöd på en härlig cykeltur

med FBOS och S, tack för trevligt sällskap!

Visst var det roligt att åka färja=)

Det som var skönt under denna tur var också att det känns som

kadensen blir allt bättre. Räknade aldrig, men det kändes bra!

Kadens är ju ett mått på frekvensen i trampningen och det talas

om att man bör ligga runt 90-110/minut.


Men det gäller att passa sig, annars kan det gå såhär!


Mitt geldoftande ben känns än så länge "peppar, peppar"

riktigt bra, eller rättare sagt...

Det känns inget alls, hoppas det fortsätter så!


"Att cykla i motvind är nästan lika roligt

som att springa i uppförsbackar, men bara nästan"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 5 juni 2011 11:35

Tre träningsfria dagar, när hände det senast?

 

Jag vet, när du vilar så tränar dina konkurrenter,

men det har ändå varit tre lugna dagar att räkna in för undertecknads del...

Om mindre än två veckor är det cykeldags,

ett långpass till ska jag ta mig an.

Huvudpunkten i helgens träning har varit armhävningar och situps, klassiskt!


Har nu äntligen köpt cykelväska, verktyg och extra slang,

så jag blir allt med riktig cyklist...


Nästa steg vore kanske att köpa en wattmätare,

för det hade varit coolt att se hur mycket kraft

man har i benen jämfört med proffsen.

Sitter du inne på en wattmätare?

Då kan du jämföra redan i dag,

Jan Ullrich utvinner 6,8 watt/kilo kroppsvikt under ett tempopass,

en "vanlig" motionär runt 3,5 watt.


Tittade på landslagets träning som Aftonbladet.se sände.
Men det är nog synd att kalla det träning, orkade inte se mer

än en kvart för det enda som visades var Zlatan och Mellberg som stretchade...

Gött att vara fotbollsproffs!


Nästa vecka kommer klungkörning studeras närmare, så även här på bloggen.


// Tomas

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards