Alla inlägg under mars 2011

Av Tomas Bader - 27 mars 2011 09:43

Sedan får vi ju inte glömma däcken heller...

 

har äntligen årets F1-säsong startat, två veckor för sent,

men Bahrains GP körs ju i höst istället.

Det var en helg som började med mycket Vettel och Red Bull Racing

och det var en helg som slutade med mycket Vettel och en hel del Red Bull Racing.

Ska bli spännande att se hur bra de kommer vara över säsongen,

undertecknad är glad över att McLaren visade så oväntat bra fart!


Hur är det då med alla nyheter?

DRS, bakvingen som går att öppna för att få extra fart och köra om

på en förutbestämd raksträcka per varv.

Den märkte vi inte så mycket av denna första helg, men Malaysias

långa raksträckor kan ge oss en vink av vad det kan betyda om två veckor.

KERS är tillbaka, alla stall har det inte än, men det handlar om att bilarna

får 80 extra hästkrafter under en cirka sjusekundersperiod varje varv.


Nu blir det till att planera träingen inför våren, det blir en spännande uppgift.

Det gäller att hitta rätt upplägg för de olika grenarna,

men först ska här arbetas!


//Tomas

Av Tomas Bader - 24 mars 2011 23:07

Det var en fantastisk onsdagskväll ... och torsdagskväll...

 

Onsdagskvällen tillbringades på en grusplan några hundra meter

från Eriksbergskranen tillsammans med ett gäng fotbollsspelande tjejer.

Det var riktigt roligt, vi körde en dryg timme som innehöll

allt från passningsövning till spel till evighetsstafett, tack för att ni frågade mig!

Nu anar jag hur Sir Alex har det...


Skön avslutning på denna dag också, starkt av FBK borta mot

AIK och framförallt Victor Fasth, vilken keeper!


En sak som jag tycker är mycket intressant runt kvällens referat av matchen...

Jag har ju tidigare under vintern hyllat TV4 för sina väl genomarbetade

handbollssändningar, men nu är vi tillbaka till det normala.

Varför går det hela tiden illa för AIK och aldrig bra för FBK?

Det betyder ju samma sak, men det känns som att man hela tiden

lägger en märklig värdering i det...


Oavsett vilket så gick det bra för Färjestad, hoppas det fortsätter!


// Tomas

Av Tomas Bader - 22 mars 2011 22:00

"... Welcome to the Theatre of dreams.

This is the home of the best footballteam in the world,

Manchester United!"

 

Det var orden som mötte oss i lördags och vilka ord sedan,

det räcker att bara höra orden för att rysa igen!


Några dagar har gått, men det känns fortfarande overkligt...

Vi satt 10 meter från Uniteds avbytarbänk och 10 meter från sidlinjen,

det var nästan så vi kunde ta på Evra, Rooney och Fabio!


Jag har börjat ladda in lite bilder från resan så det är vad som bjuds härnäst:

  

Sportdryck?!

Viktigt att värma upp...

 

Nästan där...

Rooney, Giggs, alla var där...


Efteråt var det shoppingdags, en riktigt schysst affär!    


Efter helgens kolhydrat-laddning (mycket sportdryck) inleddes

vårens träning denna afton med cirka 10 minuters långa intervaller,

1,30 jobb med 15 sekunders aktiv vila och styrka.

 

Fler bilder och tankar kommer, ska bara försöka förstå lite till först!


// Tomas

Av Tomas Bader - 18 mars 2011 07:26

Nu är det drygt ett dygn kvar...

 

Om bara några timmar är det dags att åka söderut för senare

färd västerut och de Brittiska öarna.

Jag laddar för flygresan, den är ett ont måste,

för imorgon blir en barndomsdröm sann:
Manchester United på Old Trafford!


Sparar nog Hyde Park till nästa gång S...


Ingen Sir Alex på bänken, men kanske, kanske en Vidic

tillbaka,en Rooney och en GIggs...
Oavsett, vilken dag det kommer bli och nu ska här packas det sista!


Nästa vecka är det dags att plocka fram cykeln på riktigt,

även om det nu ligger snö utanför fönstret.


Go Reds och ha en go helg!


// Tomas


Av Tomas Bader - 16 mars 2011 21:55

Det var i alla fall våra ledord under kvällens gympass...

 

Får tacka S för en grymt trevlig vistelse på gymmet,

blev en rejäl omgång för både axlar och rygg.


Denna dag gick också startskottet inför Vätternrundan!

Ungefär en halvtimmes cykling med tufft motstånd

och svetten som rann ner över styret måste vara en bra start...

Det är i alla fall vad jag inbillar mig!


I övrigt så är det en ganska lugn träningsperiod för tillfället,

laddar för resan västerut, men nästa vecka då inleds det nya träningsupplägget.

1-2 ggr. i veckan > Cykel.

1-2 ggr. i veckan > Löpning.

1 gång i veckan > Någon typ av Vasaloppsinfluerad träning...
Dessutom kommer jag återuppta kampen mot 100 armhävningar!


Resan västerut kanske inte bara kommer innebära fotboll,

även om det är huvudsyftet.

Vill tacka min härliga kollega P för tipset att slå till

på ett par löparskor på grund av Engelsmännens

förnämliga priser på just dessa produkter, man vet aldrig!


Tack för i afton!


// Tomas

Av Tomas Bader - 15 mars 2011 22:43

Frågan är om det räcker med inlägg eller krävs nya skor...

 

Det finns några alternativ att ta tag i efter min Englands-resa:

www.w-r-t.se

www.loplabbet.se

www.imeo.se

Högsta prioritet att hitta ett par bra skor inför vårens

väntande löprundor, då ska det bara vara träningsvärk som värker.


United gjorde precis vad som krävdes, gôtt att vara vidare!

Tungt bara med alla skador, ska bli fantastiskt spännande att se

vilka spelare vi får se live på "Drömmarnas teater" på lördag.

Längtar trots flygresan!


Måste avslutningsvis få dela med mig av min gode kollega R's

tankar runt mitt Vasaloppsresultat...

Han menar på att det är viktigt att inte glömma

omkringliggande faktorer som:

 - Vinden, oavsett vilket håll det blåser åt, lurig som attans.

- Snödjup, vilket helt klart påverkar sluttiden.

- Snön igen, backarna blir högre ju mer snö som bygger dem på höjden


Alltid något att fundera på...


// Tomas

Av Tomas Bader - 14 mars 2011 00:09

Och tankarna är många...

 

För en vecka sedan låg jag och sov, en av de godaste sömner

jag upplevt detta år. Ett tips med andra ord: åk Vasaloppet och sov som en stock.


Jag har ju levt med mina inlines under somrarna men nu finns det

mycket som fyller tankarna såsom rullskidor och Skike?!

Vad är dina erfarenheter om dessa spännande träningsredskap?


Om mindre än en vecka är det Manchester som gäller och

om mindre än ett år är det Vasaloppet igen och efter nästa helg börjar laddningen!

Det gäller att planera veckans träningspass väl så vi får in

alla charmiga moment...

(Cykel, löpning, skidor)


Siktar också på ett Löplabbsbesök för att prova ut riktigt bra skor!

Är Löplabbet bästa stället?


Och förresten så börjar 7.33.01 kännas helt okej =)


// Tomas

Av Tomas Bader - 8 mars 2011 21:11

Ett tack som riktas till Er alla som gratulerar och frågar hur det har gått i såväl verkligheten som via cyberspace...

 

Dessutom är det snart dags att anmäla sig till nästa års lopp,

anmälningen har nämligen öppnat!

  

Det har blivit dags för mig att återigen ta mig från

Sälen till Mora,

fast denna gång utan skidor...


Berga by - En härlig stämning denna kalla morgon (10-15 minusgrader) och köerna ringlade sig långa in i startleden vid 05:30-snåret.

Oväntat många föll i spåret framför mig och det var lite hetsigt i första backen, men jag hittade trevliga medtävlare att prata med.

  

Smågan (Cirka 25 minuter bättre 2011)

2010 > 1.26.13 > 7,31 km/h

2011 > 1.01.09 > 10,3 km/h

Resan uppför första backen gick som sagt bra och sedan var det bara

att börja staka. Kände mig inte jättepigg i armarna men tänkte att det

kommer väl igång. Jag tyckte inte heller att det gled så bra, försnacket

hade ju bara handlar om hur grymt bra förhållanden det var.


Mångsbodarna (Cirka 35 minuter bättre 2011)

 2010 > 2.28.20 > 12,81 km/h

2011 > 1.53.14 > 15,3 km/h

Det här var en stor överaskning att se i efterhand. Kilometrarna rullade

på en efter en men att jag hade haft en snitthastighet på 15,3 km/h

kunde jag inte ana. Glidet blev lite bättre, men jag blev samtidigt

lite stressad av att alla andra körde så snabbt.


Risberg (Cirka 41 minuter bättre 2011)

2010 > 3.21.17 > 12,15 km/h

2011 > 2.39.52 > 13,8 km/h

Det fortsatte på den inslagna vägen, försökte åka i de skuggiga spåren

där jag tycker att det gled bättre, fästet var vansinnigt bra!

Jag hade koll på klockan och kände att jag var på banan mot målet,

att ta sig till Mora under 7 timmar.


Evertsberg (Cirka 40 minuter bättre 2011)

2010 > 4.29.03 > 11,16 km/h

2011 > 3.49.04 > 10,9 km/h

Här tog det stopp och det rejält. Med 3-4 kilometer kvar till Evertsberg

ändrades målet från att ta sig i mål under 7 timmar

till att ta sig i mål överhuvud taget.

Jag börjar förstå vad det var för vägg Jörgen Brink gick in

i under VM-stafetten 2003. Jag sänkte tempot radikalt och började

lufsa mot Mora.


Oxberg (Cirka 39 minuter bättre 2011)

2010 > 5.42.32 > 11,96 km/h

2011 > 5.03.53 > 11,7 km/h

Jag återfick oväntat mycket krafter med det krävdes en del före det.

Ungefär 10 muggar blåbärssoppa, 7 muggar sportdryck,

2 muggar buljong och ett par bullar.

Dessutom hann jag med att titta snabbt mot bussarna som tar uppgivna och brutna skidåkare till Mora, men den var jag aldrig nära som tur var...

Anledningen till att jag tappade mot året innan var min långa, säker 10 minuters

paus innan det bar iväg igen genom lättåkt terräng och trevliga veteraner!


Hökberg (Cirka 42 minuter bättre 2011)

2010 > 6.36.43 > 10,18 km/h

2011 > 5.54.00 > 11,0 km/h

Tankarna mot 7 timmars-gränsen tänder litegrann, men de slocknade

relativt fort så tanken var bara att bli bättre än året innan.

Jag stannade till och drack ordentligt för att inte gå i någon fälla under slutet.


Eldris (Cirka 48 minuter bättre än 2011)

2010 > 7.35.10 > 10,49 km/h

2011 > 6.47.19 > 11,5 km/h

Kilometrarna gick förhållandevis fort undan och det var med stor

gläde jag gled in i Eldris. Fästet var fortfarande helt okej och glidet med,

skönt att det började kännas som att det gav något att staka.

Men för att sammanfatta hela loppet blev det väldigt mycket diagonalåkning.


Mora (Cirka 47 minuter bättre än 2011)

2010 > 8.20.40 > 11,76 km/h

2011 > 7.33.01 > 11,7 km/h

Äntligen Mora, äntligen mål och äntligen vila. Det var tunga 9 mil, men ett riktigt skönt upplopp med många härliga människor i publiken och i skidspåret.


Såhär några dagar efteråt börjar 7.33.01 kännas ganska bra

och som tur är så återstår det mindre än ett år till nästa Vasalopp.


// Tomas

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards