Alla inlägg under november 2010

Av Tomas Bader - 30 november 2010 21:25

Den 1/12 är det äntligen dags för Baders julkalender...

 

Äntligen säger vissa, andra vet inte vad de ska säga.

Oavsett hur just Du reagerar kommer morgondagen

att bjuda på första luckan i min alldeles egna kalender - inte missa!


Förra veckan var det en mycket uppskattad stegräknartävling

på jobbet. Riktigt roligt med tävling, men jag insåg ganska

tidigt att min taktik var väldigt fel.

Började veckan med att springa 21 km, och spela innebandy i 60 minuter,

men det räckte ändå bara till drygt 30.000 steg.

Långt ifrån tillräckligt, tack till mina grymma lagkamrater,

samtidigt som jag vill ta tillfälle i akt att imponeras och hylla alla andra

härliga kollegor och medtävlare, många steg blev det!


Grattis S till nya jobbet!

 

Kvällen bjöd på mer skidåkning,

man vet ju aldrig när det blir plusgrader igen...


Vill såhär avslutningsvis statuera ett exempel:
I kvällens ligacup-match mellan West Ham och mitt älskade Man United

blev det som så många gånger tidigare är sagt,

vilja slår så gott som alltid klass!

Okej, United ställde inte upp med a-laget direkt, men det är ändå svårt att kalla det laget för ett b-lag, viljan var inte ens c-lagsmässig....


Missa inte morgondagens premiär och kom ihåg:

"När du vilar så tränar dina konkurrenter"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 28 november 2010 19:14

Snön är här, skidorna är vallade, men var är spåren?

  

De fanns på ganska många ställen, men inte överallt...

Så skulle jag vilja sammanfatta spårläget denna premiärdag på

det fantastiska Dammekärr!

En härlig trötthetskänsla sprider sig i kroppen denna kväll efter turen som

blev drygt 2 timmar lång. Men tänk, snö i november, helt fantastisk,

nu gäller det att passa på!


Dock är det viktigt att tänka på att vara rätt klädd, två exempel:

-5 grader och en vind på 8m/s gör att temperaturen egentligen blir -20!

-10 grader och en vind på 8m/s gör att temperaturen egentligen blir -27!

Och det gör ju inte bara att du fryser

utan också att du gör av med mer energi...


Men skidåkning är grymt, precis som min älskade roddmaskin.

Jag gillar ju de aktiviteter där hela kroppen får vara med,

kolla här:

- Stora sätesmuskeln-i frånskjutet.

- Underbensmusklerna-i frånskjutet.

- Lårets framsida-i frånskjutet och när benet förs framåt.

- Höftböjaren-när benet förs framåt.

- Bröstmusklerna-i stakningen.

- Stora ryggmuskeln-i stakningen.

- Baksidan av överarmarna-i stakningen.


Den kommande veckan hoppas jag kommer bjuda på skidåkning

i träningsväg och när det handlar om bloggen blir det bland annat

olika tips på hur du testar din kondition och så blir det stegräknarfunderingar.


Glöm inte:

"Den bästa träningen är den som blir av"

// Tomas

Av Tomas Bader - 20 november 2010 01:26

 Allt handlar om detta, bara att pannbensträna på...

 

Fredagen blev en intressant dag som gav utmaningar

inför nästa vecka - företagen och kommunerna ska få sitt =)
En sväng förbi gänget på Arbetsplatsen,

lite rodd (eller iaf. drygt 30 minuter) och en resa österut...


2011 måste bli ett år med begränsade socker- och fett-intag!

Efter dagens roddpass (som jag måste lägga på minnet,

7323 meter på 30 minuter),

kände jag att det var fel med en påse Gott & Blandat

under resan till Skövde.


Nästa vecka blir det tävling på högsta nivå,

då ska vi ta flest steg på hela huset!


Innan dess blir det både

Karlstad och radio,

med andra ord väntar en härlig helg!
 

Nyckeln till allt är pannbensträning!


// Tomas


Av Tomas Bader - 16 november 2010 20:57

Rodd är en fantastisk träningsform...

 

Som bestämt tillbringades denna afton på Stigs Center tillsammans

med den eminenta roddmaskinen Concept 2.

Fick dessutom fantastiskt sällskap av R, mycket trevligt!

De magövningarna han införde var mer än tuffa, ett härligt inslag...


Concept2.se är en hemsida som rekommenderas, tänk att ha en sådan på vinden!


Rodd är ju en riktigt skön träningsform som belastar såväl

ben som överkropp. Samtidigt är det ett bra sätt att börja träna på efter

en knäskada eller om du lätt får ont i ländryggen.

Elitroddare måste ju också vara en av de bäst tränade elitidrottarna!


Delar du upp ett rodd-drag i tre steg kan det se ut såhär:

1. Först använder du sätesmusklerna, samtidigt som både fram- och baksida

av benen utsätts för mjölksyrans påträngande framfart.

2. Sedan används lårens fram- och baksida, men också sätesmsklerna och ryggen

får jobba både statiskt och dynamiskt.

3. I avslutningsdelen används överkroppen och då framförallt överarmsmuskeln,

den breda ryggmuskeln och de små musklerna mellan skulderbladen.

1-2-3. Under hela tiden tränas bål- och ryggmuskulaturen, grymt va?!


Världsrekordet på just en sådan maskin jag använde är för en lättviktare 6,02...
Med andra ord är jag knappt två minuter sämre än väldens bästa,

långa två minuter!


Min tuffa del av kvällen bestod i 10x500 meter med 1 minuts vila mellan varje

och såklart R's galet tuffa magövningar, de gjorde gott!


Efter att ha klurat lite på saken, det går nog inte att

ha roligt utan mjölksyra, eller vad säger du FBOS?


// Tomas



Av Tomas Bader - 15 november 2010 21:44

Rubriken kan ha använts tidigare men är aktuell...

 

Den måste återanvändas för det är just vad som skett

till största träningsdelen för mig senaste tiden...

Om det ska nu skrivas och om en skön kommentar som du ofta

kan höra under dina tävlingar runt om i landet!

Imorgon ska jag ta det med ro!


Fredagen bjöd på cykling till och från Domkyrkan i Götet,

med ett jobbstopp på morgonen för min del.

Där blev det ett härligt tufft spinningpass och ännu en ny upplevelse för undertecknad, ett Core-pass!

Detta pass kan rekommenderas, men gör det fler gånger än en

för denna första gång tittade jag så mycket på hur instruktören

gjorde så jag blev helt stel i nacken... Och det som var tänkt som magträning!


Spinning har ju uttövats tidigare, men det nya för min del den här kvällen

var att alla fick pulsband så du kunde ligga i rätt pulszon, riktigt roligt!

Det som var extra roligt runt detta spinningpass var också

att jag just läst om en studie från Auckland i Nya Zeeland.

Den visar att kadensen (trampfrekvensen) som under vanlig

cykelträning bör ligga på minst 90/min i spinningsammanhang

ger mycket bättre träning om den är mellan 60-70/min och det

hade vår instruktör tagit fasta på då det var mycket "uppförsbackar".


Stort tack V för du bjöd in mig!


I ett fortsatt tacktal för min del vill jag involvera S och FBOS!

En härlig cykelrunda med innebandyavslutning dagen till

ära var verkligen vad som behövdes efter min träningsfattiga helg...

Vi befann oss under cirka 1,20 timmar tillsammans med

vansinnigt många motordrivna fordon på ett

något haglande och regnande Hisingen - oslagbart!


Vill avslutningsvis dela med mig av en kommentar du ofta

kan få höra i slutet av ett motionslopp:

"Spurta, det är bara 200 meter till mål".

Men i dag vet ju du med din fina pulsklocka att dess

GPS berättar sanningen.

Den berättar att det hela 375 meter kvar

så än är det inte dags att spurta, eller hur?!


// Tomas


Av Tomas Bader - 11 november 2010 21:39

Om det är någon träning som är värd en rubrik så är det just den...

 

Morgonen bjöd på en åter en liten sväng

av äkta pannbensträning - gummiband och blicken rakt

in  i en äggskalsvit dörr.

Det är bara att "kötta" på!


Coca Cola eller Öl

kanske är frågan du ställer dig inför helgen?

När det gäller kalorier så kan du välja vilket du vill...

Colan innehåller i övrigt mest sockerkalorier och kemikalier.

Ölen bjuder på antioxidantern och alkohol i små mängder kan vara bra

för blodcirkulationen.

Så ta EN öl och njut av den, sedan är det pannbenstränings som gäller,

allt enligt tidsskriften Aktiv Träning där jag också snappade upp följande:

 

Träna före du äter middag så minskar sötsuget efter maten.

Jag är tveksam till det här, men Du kanske har ett bra tips

på hur man kan minska sötsuget? Hur?


Imorgon blir det en häftig träningsdag med både cykling

som jag ser fram emot att få skriva om i helgen,

men ett sista ord vill jag skicka med:
Har du möjlighet, kör lite extra pannbensträning i helgen!


Just det, Charlotte Kalla glimtade förbi på tv,

vilken tjej.

Hoppas det går grymt bra för henne i vinter!


// Tomas

Av Tomas Bader - 9 november 2010 18:44

Vad kan då passa bättre än en slalombacke?

 

Det var längsen, men ett mobilt bredband är dessvärre inte

bloggarens bästa vän...


En liten uppdatering är på sin plats:

Det blev någon typ av multipass igår. Inledning på gymmet med

rodd och crosstrainer för att avsluta med den härliga innebandyn...

En ny upplevelse för min del var att springa på denna

crosstrainer och samtidigt titta på Simpsons,

vilken fantastisk tid vi lever i!


Började med 5000 meter rodd, märkte efter ett tag att 21 minuter

var en lagom tid att klara. (Sluttiden blev 20:48 tror jag).

Crosstrainern var lite lurigare med alla dess program men

backintervaller blev det under 25 minuter.

Rodden lockade åter och intervallträningen fortsatte,

500 meter under 2 minuter med 1 minuts vila mellan varje...

Körde fem repetioner vilket det räckte gott och väl =)

Som Ni märker och kanske förstått vid det här laget,

jag hittar alltid något sätt att tävla på.


Får du chansen att köra dubbla träningspass någon dag - gör't, det är grymt!

Det häftiga med gårdagens pass var också att jag fick träningsvärk

på ett ställa som var mycket längesen, magen - det är grymt!

Dagen skulle bjudit på en rejäl inlines-tur, men med detta

väder blev det istället slalombacken med stavar - det är grym!


Nu får plogbilarna göra sitt, snart ska det cyklas till jobbet!


"Träningsvärk är den bästa måttstocken"

 

// Tomas

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards