Direktlänk till inlägg 26 september 2010

En Svensk Klassiker - check!

Av Tomas Bader - 26 september 2010 21:13

Vilken fantastisk upplevelse och vad fantastiskt jobbigt det var!

  

var del fyra av årets Klassikerutmaningar över och

lika ont som det gör i dag lika gôtt är det att ha gjort det!


Jag tänkte ta med er på min Lidingöloppsresa med hjälp av Garmin FR305:

(Pulsklockan som piggar upp varje 30km-runda)

  

Klicka gärna på bilden för att se höjdskillnader och medelhastighet tydligare.


Enligt min klocka blev tiden 2.44.00, men jag litar till Lidingöloppets officiella resultat som lyder 2.43.59 Låt oss kika närmare på denna utmaning:

  

5,24km. på 25,59min. Snittempo 4.57/km 177m uppför och 171m nedför.

0-5 kilometer

Gick som Ni ser ganska fort att komma upp i puls runt 170 och

precis som vanligt är det lätt att springa på i början. Jag försökte hålla

igen men det blev trots allt den delen av loppet där jag hade högst snitttempo.


5,04km tog 26,07min. Snittempo 5,11/km. 189m uppför och 185m nedför.

5-10 kilometer

Här ser ni en intressant sak efter ungefär 1 kilometer. En backe tar sin

början och vad händer då helt automatiskt, jo tempot går upp.

Jag kan bara skylla på min förkärlek till backar!


4,91km tog 25,22min. Snittempo 5,10/km. 140m uppför och 137m nedför.

10-15 kilometer

Loppet slingrar sig vidare på fantastiska små stigar och det lättar

lite i spåret, men är fortsatt svårt att springa om

och hålla ett jämt tempo. Kul att känna hur jag kunde hålla koll på

pulsen och sänka den relativt fort i nedförsbackarna.

  

4,95km tog 27,03min. Snittempo 5,27/km. 197m uppför och 219m nedför.

15-20 kilometer

Det går fortfarande förhållandevis lätt och när jag springer ner mot 20km-

markeringen finns ohyfsat mycket krafter kvar. Dock är jag väl medveten

om att det är NU Lidingöloppet börjar på riktigt, men jag vet trots

detta inte vad som verkligen väntar...


4,98km tog 29,54min. Snittempo 6,00/km. 233m uppför och 207 nedför.

20-25 kilometer

Nu har det dragit igång, att några uppförsbackar kan vara så jobbigt...

Backen i början av bilden ovan är den som innebar starten på

mitt Lilla Lidingölop-utmaning för ett antal år sedan, den är tuff.

I slutet av bilden ovan är Abborrbacken, den är enormt tuff!

Känns mycket bra att jag sprang hela vägen, trots att det inte gick så fort...

  

4,98km tog 29,34min. Snittempo 5,56/km. 280m uppför och 301m nedför.

25-30 kilometer

Efter 2 kilometer på bilden ovan ser Ni Karins backe, en lutning

som lätt glöms bort i alla diskussioner om Abborrbacken, men jag lovar

att jag ALDRIG kommer glömma den!

Det tog emot, den ömmande foten tänkte jag inte så mycket på längre,

låren var som två stubbar och stal all uppmärksamhet.

Jag minns att mina tankar var att springa så fort benen bar mig för

att detta h*****e skulle ta slut så fort som möjligt!

Trots ond fot, stapplande vader och järntunga lår lyckades

jag som Ni ser nå maxpuls, 196 slag/minut, på upploppet.


Om Ni orkat läsa ända hit kan jag berätta att de kommande

dagarna kommer bjuda på cykling, vilket jag än så länge

upplevt som snällt för vänsterfoten, bloggande med bilder

från den fantastiska helgen som varit och allmän njutning

över Klassikerbedriften 2010!


Tills nästa gång, ta hand om Er därute

och glöm inte att uppförsbackar gör livet värt att leva!


// Tomas

 
 
fbos

fbos

27 september 2010 19:34

vilket bildspel, fantastiskt. Men kom ihåg att farten minskar när den blå strecken letar sig uppåt...

http://jogg.se/?sida=tdbfull&id=61315

 
Tomas

Tomas

27 september 2010 22:46

Haha, klart de gör, tiden blir ju högre =) Bra tänkt där, du är då alltid på hugget!

http://bader.bloggplatsn.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Bader - 6 februari 2012 19:58

Ni vet säkert redan vem jag tänker på, just det - "Brinken" från Delsbo...   Jörgen Brink kommer väl alltid att få dras med minnet från Val di Fiemme-VM 2003 och stafetten där han "bara" skulle köra den sista sträckan och ge Sverige sitt första...

Av Tomas Bader - 23 januari 2012 19:53

...är en förlorad timme till Mora.   Ett klassiskt Vasaloppsordspråk, visst är det fantastiska rader... (Tack G för tipset)Det är en dryg månad till Vasaloppet och det är nu dags att börja tänka på dessa små ord och tips som dyker upp.   ...

Av Tomas Bader - 12 januari 2012 23:20

Som en gammal klassiker, den bästa träningen är den som blir av...   Än så länge håller jag mitt nyårslöfte, 1 inlägg i veckan, även om det känns lite klent att fortsätta på det här sättet året ut.Mycket jobb den senaste tiden, men nu väntar tr...

Av Tomas Bader - 2 januari 2012 00:21

(Barmarks)träningen har löpt på men blogginläggen har varit lika svårhittade som snön...   Även om är fortsatt osäker på den framtida snötillgången, kommer det i alla fall dyka minst 52 inlägg detta år...   Hoppas Ni fått en bra start på de...

Av Tomas Bader - 9 november 2011 22:55

...och förbättrar...   Härlig respons på förra inlägget, tack för att Ni tittade in!   Detta lilla avtryck i cybervärlden kommer handla om variationen i träningen... Den senaste tidens träningslyrik som jag läst har i mångt och mycket han...

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards