Direktlänk till inlägg 27 juli 2010

Inspiration för nostalgi - vi minns Peta-Gaye Dowdie...

Av Tomas Bader - 27 juli 2010 20:03

Vem är Peta-Gaye Dowdie?

 

Skulle det vara så att du inte är helt säker kan jag kort berätta att det är en

Jamaicansk friidrottare som är född 1977. Hon vann brons vid VM i Sevilla när hon var med i stafettlaget över 4*100 meter.

Kanske inte det mest märkvärdiga resultatet men ett VM-brons är alltid ett VM-brons.


Men det var egentligen inte henne jag tänkte på först och främst utan den mer namnkunniga och den tidigare landsmaninna Merlene Ottey.


Sveriges Radio P1 pratade denna eftermiddag med Karin Henriksson-Larsén

som är professor i idrottsmedecin och hon sa att en människa är träningsbar

tills hon är 75-80 år och även ännu äldre..

Med andra ord menar hon att: Vi slutar träna alldeles för tidigt!


Hon berättade också om att man har 75% av sin kapacitet i...

... sprint när man är lite över 60 år.

... i långdistans ungefär vid 60 års ålder.

... explosivare grenar som längdhopp runt 50 år.


Men tillbaka till mina tankar angående Merlene Ottey om ni orkar läsa mer:

Merlene Ottey är en fascinerande idrottskvinna, om några dagar kommer hon att delta i EM-staffetten i Barcelona och hon är född - 1960, imponerande!

Men hennes karrirär har kantats av schismer och kontroverser då hon bland annat blev påkommen och avstängd för doping 1999.

När sedan OS skulle avgöras i Sidney 2000 fick hon åter tävla men slutade först på fjärde plats i de Jamaicanska kvalen och bara de tre bästa skulle få tävla i 100meters-tävlingarna.

Nu löste det Jamaicanska friidtrottsförbundet det är genom att peta

Peta-Gaye Dowdie till förmån för den mer namnkunniga Ottey...

Är det kval så är det väl kval?


Någon som imponerar mer på mig är Australiens Cathy Freeman!

Vilken fantastisk idrottskvinna, en OS-drottning utan några

skandaler eller dopingmisstankar...

Två VM-guld och ett OS-guld på 400 meter varav OS-guldet inför en fanatisk hemmapublik i Sidney just 2000, där hon också tände OS-elden!

Jag gissar att cirkeln är sluten där...


En EU-kommissionär lär vara den senaste i raden att ha sagt:
"Vi hoppas på det bästa, men är förberedda på det värsta"

Ska klura på om det är bra eller alltför pessimistiskt?!

// Tomas

 
 
Ingen bild

Nilsson Skaraborgs egen Jaap Stam

28 juli 2010 23:30

Mycket intressant läsning om träning, jag inser att jag dippade formen rejält vad gäller kollen på Jamaicas damer, men nu har du berikat mitt kunnande =) Underbart du styrt upp en egen sida och borstat bort alla andra webbklåpare under mattan... ;-) Den här sidan är läcker, men borde det inte stå en bildbyline vid fotot...Vem är egentligen fotograf? Jäkla bra kille eller tjej som plåtat det... =) Kram Nilsson

 
Tomas

Tomas

29 juli 2010 09:55

Den fotografen är väl värd att få med sitt namn, sicken kille =)

http://bader.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Bader - 6 februari 2012 19:58

Ni vet säkert redan vem jag tänker på, just det - "Brinken" från Delsbo...   Jörgen Brink kommer väl alltid att få dras med minnet från Val di Fiemme-VM 2003 och stafetten där han "bara" skulle köra den sista sträckan och ge Sverige sitt första...

Av Tomas Bader - 23 januari 2012 19:53

...är en förlorad timme till Mora.   Ett klassiskt Vasaloppsordspråk, visst är det fantastiska rader... (Tack G för tipset)Det är en dryg månad till Vasaloppet och det är nu dags att börja tänka på dessa små ord och tips som dyker upp.   ...

Av Tomas Bader - 12 januari 2012 23:20

Som en gammal klassiker, den bästa träningen är den som blir av...   Än så länge håller jag mitt nyårslöfte, 1 inlägg i veckan, även om det känns lite klent att fortsätta på det här sättet året ut.Mycket jobb den senaste tiden, men nu väntar tr...

Av Tomas Bader - 2 januari 2012 00:21

(Barmarks)träningen har löpt på men blogginläggen har varit lika svårhittade som snön...   Även om är fortsatt osäker på den framtida snötillgången, kommer det i alla fall dyka minst 52 inlägg detta år...   Hoppas Ni fått en bra start på de...

Av Tomas Bader - 9 november 2011 22:55

...och förbättrar...   Härlig respons på förra inlägget, tack för att Ni tittade in!   Detta lilla avtryck i cybervärlden kommer handla om variationen i träningen... Den senaste tidens träningslyrik som jag läst har i mångt och mycket han...

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards