Alla inlägg under december 2010

Av Tomas Bader - 17 december 2010 23:21

Sen fredagkväll, nu är det dags...

 

Det har varit en grymt härlig fredag med träning,

gott sällskap, god lunch och en gôtt soft kväll!


Dags för nästa lucka!


17/12

Vågrät klappjakt


Armhävningarna har redan haft sin lucka, men i dag

tar vi det ett steg längre med att klappa varje gång du

har sträckta armar... En go fredagsövning!


Mitt resultat blev 14 stycken!

Hur många gör du?


Kommande ämnen på bloggen blir bland annat

recept på hälsokakor att äta efter träning...

Har du någon favorit?


Ha en fortsatt trevlig fredagskväll, snart är det jul och nytt år!


// Tomas



Av Tomas Bader - 16 december 2010 21:06

Och då handlar det om vädret, plus till minus, fram och tillbaks...

 

En  lång och härlig arbetsdag är över

och det kommer inte bli något kalenderrekord

denna afton... Men här kommer i alla fall luckan:


16/12

Ryggplankan


Jag har än en gång vänt mig till denna fantastiska hemsida

www.styrkeprogrammet.se

och det var en skön variant av en klassisk övning som bjöds.


Mitt resultat blev 69 sekunder.

Hur många sekunder kör du?


Det finns ett gäng sköna övningar de kommande dagarna

som jag också, trots det märkliga vädret, hoppas kunna

tillbringa i ett skidspår med stavar i händer.


"Bara döda fiskar flyter med strömmen"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 15 december 2010 19:29

Vilken fantastisk handbollsmålvakt...

 

Precis i detta nu avslutades handbollsmatchen

mellan Sverige-Ungern och den 24-åriga svenska målvakten

är som en levande solstråle!

Hon ser verkligen ut att älska sin sport, sådana idrottare är riktigt stora!


Har haft två fantastiska soluppgångsdagar på Lysegårdens golfbana bakom mig.

Kallt, stilla, rogivande och alldeles underbart!


Något denna blogg inte är bortskämd med är

mattips, så gillar du det, passa nu på att njuta!

Får passa på att bjuda på en frukostbild från dessa dagar:  

Gundegröten, messmörsmacka, blåbärsmjölk, C-vitamin och banan!


Nu är det dags för nästa lucka!


15/12

Ryggresningar


Lyckades hitta ytterligare en skönt tecknad bild:

http://millahoman.blogg.se/images/2010/ryggresning_100148637.jpg

Vad är viktigt att tänka på?
Finns många tankar om ryggresningar, jag kör med

blicken rakt fram och armarna under hakan...


Mitt resultat blev 105 stycken.

Hur många gör du?


Ta hand om Er därute och passa på att åk skidor, det är fantastiskt!


// Tomas

Av Tomas Bader - 14 december 2010 19:21

Nu är det riktigt kallt, bara att ge sig ut på en ny skidtur...

  

Det har varit en fantastisk dag, en sådan där riktigt skön tisdag.

För att följa Oskar Svärds Vasaloppsträningsprogram

skulle jag i dag genömföra en testtävling med löparskorna på över 5 km.

Men med det härliga vinterväder vi har blev det istället en

testtävling på skidor över 6,5 km... Det måste ju Oskar gilla?!


Jag har fått tips på några sköna luckor för de närmaste

dagarna men i dag blir magträning.

För att visa dagens övning har jag tagit hjälp av

den eminenta sidan som P tipsat om:

www.styrkeprogrammet.se

 

14/12

Fällkniven

En tuff magövning där liknelsen med en

fällkniv såklart är slående...

Titta, njut och gör efter:

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/145


Mitt resultat blev 33 stycken (innan jag fick kramp i magen) .

Hur många gör du?


Nu ska jag fortsätta njuta av denna tisdag,

hoppas Ni gör detsamma!


// Tomas

Av Tomas Bader - 13 december 2010 23:48

En fantastiskt trevlig afton med ett fantastiskt trevligt fotbollsresultat...

 

En av årets minst välspelade Premier League-matcher

avgjordes denna kväll på Drömmarnas Teater i Manchester.

Lika ovälspelad, lika underbart är det med tre poäng!


Klockan är mycket, dags för en ny lucka!


13/12

Trappa upp och ner


Kom dessvärre inte på något fyndigare namn i denna sena timma,

men det saken handlar om är att springa upp och ned

för ett trappsteg så många gånger som möjligt på en minut.

Snabba fötter och du behöver inte gå upp med en speciell fot först.


Mitt resultat blev 59 stycken på en minut!

Hur många gör du?


Jag vill avsluta med ett citat som lyftes

i kvällens trevliga fotbollssällskap (M, K & S):


"En bra målvakt ska inte behöva slänga sig, för då är han felplacerad"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 12 december 2010 18:11

Tack P, M, S & P för en underbar helg som nu närmar sig sitt slut...

  

Det dejliga danske landet besöktes och helgen har varit grymt skön!

Avslutningen var tänkt att tillbringas i Fontins snöklädda skogar,

men isiga och delvis söndertrampade spår

satte stopp för detta och det fick blir hemmagym istället...

Ibland är flexibilitet en träningssökandes bästa ord!


Måste före dagens lucka få visa några bilder från fredagens

skidåkning på Lysegården

(en skidälskares dröm, förutom de grusade vägarna

som dyker upp med jämna mellanrum).

 

 


11 & 12/12

Utfall


Stillastående utfall fungerar även på den minsta ytan

men man behöver hålla på ganska länge för att det ska bli jobbigt.

 

1-Ståendes med lätt böjda knän. 2-Fäll bakre benen i 90 grader.

S stod inte helt oväntat för fotandet, tack!


Mitt resultat blev 105 med vänster fot fram och 110 med höger fot fram.

Hur många gör du?


Imorgon spelas det en fantastiskt spännande fotbollsmatch,

Forza United - på jakt efter serieledningen!


"Så länge du är seg kan du inte bli övertränad"

 

// Tomas

Av Tomas Bader - 10 december 2010 22:47

Internetfrånvaro under lördagen gör att det blir dubbelt upp på söndag...

 

Men än är det fredag och det har varit en fantastisk dag!
Förmiddagen var fantastisk, tack för ditt sällskap T. Det hela följdes upp av en rejäl skidtur och avslutningsvis blev det grymt god tacos med bandy på

Skarpe Nord!


Nu är det dags - dagens lucka!


10/12
Symbios av armhävning och situps

Bilden uteblir, en film hade det kanske kunnat bli...
Det är en skön övning där luckans tävlingsmoment går ut på
att göra så många som möjligt på en minut.
Såhär går ett set till:
1. Gör en armhävning.
2. Hoppa fram med benen under armarna.
3. Gör ett upphopp och hoppa så högt du kan.
4. Gå tillbaka till startpostionen och gör en ny armhävning.


Jag gjorde 27 set på en minut?
Hur många gör du?


Eftersom morgondagens lucka skjuts upp
på grund av min internetavsaknad imorgon
ber jag Er hålla till godo och ha en fantastisk helg!

// Tomas

Av Tomas Bader - 9 december 2010 21:06

Detta är kvällen då övningarna ska testas...

 

Det har blivit några övningar såhär långt och de ska prövas igen denna afton,

men först nästa lucka!


9/12

Core del 2


Efter gårdagens coreövning på ena sidan,

måste jag såklart bjuda på den andra ikväll så att det blir rättvist...

Än en gång är det stel som en planka gäller...


Jag orkade 70 sekunder.

Hur länge kör du?


Under denna julkalenderstid har jag mött

kära vänner som utmanat tiderna och nu måste jag

utmana tillbaks!

Enligt Vasaloppsträningsprogrammet var det som sagt maxstyrka

som gällde i dag och så blir det:


1/12 > Krypskytten - 33 sekunder blev i dag 62 sekunder.

(FBOS klarade 66)

2/12 > Jägarställning (sitta mot en vägg) - 5.01 blev i dag 5.41.

3/12 > Armhävningar - 55 stycken blev i dag 50 stycken.

(Nytt tema på bloggen efter jul - så klarar du 100 armhävningar i rad)

4/12 > Situps - 87 stycken blev i dag 91 stycken.

(Nu börjar det bli tungt...)

5/12 > Tåhävningar - 54 stycken blev i dag 81 stycken.

(Sjukt tung, men här visste jag att det fanns att ge på,

nu är det bara resten kvar.

Nästa är plankan, känns som det varit en del mage.)

6/12 > Plankan - 126 sekunder blev i dag 93 sekunder.

(Började skaka direkt, ruskigt tungt.)

7/12 > Dips - 63 stycken blev i dag > 54 stycken.


Nu blir det stretch, dusch, gröt och en inspelad fotbollsmatch...
Kan det bli bättre?


"En dag utan träning är en dag utan mening."

 

// Tomas

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards