Direktlänk till inlägg 24 augusti 2011

Konditionstopp eller konditionstapp?

Av Tomas Bader - 24 augusti 2011 23:00

Det är frågan inför lördagens kryddade träningspass...

 

Vill börja med att tacka S, J & J för en fantastiskt trevlig afton!

 

Nu till träningen och framförallt det där med

morgonträning som provas hårt denna vecka,

men måste erkänna att jag vek ner mig i måndags.

Regnet stoppade mina inlines och jag fick lite extra sömn.

(Trots att sömn är överskattat är det gôtt att sova)


Konditionstapp eller konditionstopp är frågan

och vi börjar med fortsättningen av den nya serien och tappet:

Del 2 - Kondition

- Du tappar mest av konditionen under de första tre veckorna.

Fortsätter du med vardagsmotion såsom cykling tappar du 10%-15%

den första tiden, rör du dig inget alls kan du tappa upp till 30%.

 - Beroende på hur bra konditionen är från början tar det allt från 10 dagar till

6 veckor att komma tillbaka till utgångsläget.

- Du kan skära ned 70%-80% av den totala träningsmängden

utan att tappa kondition.

Springer du t.ex 25 km i veckan + 4*1km-intervaller kan du

behålla konditionen bara genom att fortsätta med 4*1 km-intervallerna.

- När konditionen försämras blir hjärtat svagare och

blodvolymen minskar så det blir svårare att transportera bort mjölksyran.


För att försöka toppa konditionen ska jag imorgon ge mig på

just intervallerna. De blir inte riktigt kilometerlånga,

men lite längre än vad som borde vara optimalt för att toppa formen.

Inför Göteborgsvarvet körde jag 40/20, sprang 80% av max i 40 sekunder och

vilade i 20 sekunder.

Eftersom satsningen går mot Lidingöloppet kör jag lite tyngre och längre

intervaller imorgon, lutar åt 90/30.


Ta hand om Er därute och glöm inte:

"Man kan ha roligt utan mjölksyra, men det är dumt att chansa"

 

// Tomas

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tomas Bader - 6 februari 2012 19:58

Ni vet säkert redan vem jag tänker på, just det - "Brinken" från Delsbo...   Jörgen Brink kommer väl alltid att få dras med minnet från Val di Fiemme-VM 2003 och stafetten där han "bara" skulle köra den sista sträckan och ge Sverige sitt första...

Av Tomas Bader - 23 januari 2012 19:53

...är en förlorad timme till Mora.   Ett klassiskt Vasaloppsordspråk, visst är det fantastiska rader... (Tack G för tipset)Det är en dryg månad till Vasaloppet och det är nu dags att börja tänka på dessa små ord och tips som dyker upp.   ...

Av Tomas Bader - 12 januari 2012 23:20

Som en gammal klassiker, den bästa träningen är den som blir av...   Än så länge håller jag mitt nyårslöfte, 1 inlägg i veckan, även om det känns lite klent att fortsätta på det här sättet året ut.Mycket jobb den senaste tiden, men nu väntar tr...

Av Tomas Bader - 2 januari 2012 00:21

(Barmarks)träningen har löpt på men blogginläggen har varit lika svårhittade som snön...   Även om är fortsatt osäker på den framtida snötillgången, kommer det i alla fall dyka minst 52 inlägg detta år...   Hoppas Ni fått en bra start på de...

Av Tomas Bader - 9 november 2011 22:55

...och förbättrar...   Härlig respons på förra inlägget, tack för att Ni tittade in!   Detta lilla avtryck i cybervärlden kommer handla om variationen i träningen... Den senaste tidens träningslyrik som jag läst har i mångt och mycket han...

Presentation


I lagsporten som kallas "Livet"
är alla lika viktiga, men alla måste också göra sitt bästa!

Tomas.Bader@hotmail.com

Att lägga på minnet...

Skriv en rad eller två...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards